Australië deel 2 - Reisverslag uit Lakes Entrance, Australië van Koen Uytdewilligen - WaarBenJij.nu Australië deel 2 - Reisverslag uit Lakes Entrance, Australië van Koen Uytdewilligen - WaarBenJij.nu

Australië deel 2

Door: Koen

Blijf op de hoogte en volg Koen

14 Maart 2014 | Australië, Lakes Entrance

Hallo allemaal!!!

Lang geleden weer. Maar hier dan toch mijn laatste bericht voor mijn terugkomst.

Zoals eerder gezegd ben ik mijn reis gaan voortzetten met een campervan. Willem en ik zijn gestart in Sydney en zijn zeer rustig langs de oostkust (Pacific Highway) omhoog gereden. Onderweg zijn we in de grotere stadjes of dorpjes gestopt om rond te kijken, naar zee te gaan, de stad te bezoeken of om simpelweg te overnachten. We hebben 7 weken over de oostkust gedaan. Het is in principe nergens in Australie toegestaan om op parkeerplaatsen te overnachten. Op veel plaatsen zien ze het door de vingers of krijg je een waarschuwing. Maar soms kun je worden weggestuurd of zelfs een boete krijgen. Wij hebben geluk gehad en tot op heden zijn we er met een paar waarschuwingen van af gekomen. Het is aan de oostkust erg druk met busjes vol met backpackers. Dus als je wat rond vraagt dan weet je precies waar je wel of niet kunt staan.

Wat opvalt is dat zeer veel Australiërs ontzettend veel bezig zijn met sporten. Alle parken stromen over van hardlopers en mensen die aan het fitnessen zijn. Alle faciliteiten zijn dan ook in het park aanwezig. De mensen houden het schoon, alle voetpaden zijn netjes, het gras is overal waar je maar kijkt gemaaid, de speeltuinen zijn nieuw en van alles voorzien en de publieke barbecues die je in elk dorpje in Australie kunt vinden worden na elke beurt netjes schoongemaakt en opgeruimd. Ze zijn erg zuinig op de publiekelijke faciliteiten.

Enfin. Naast stranden, steden en dorpjes bezoeken hebben we een aantal trips geboekt. Deze stonden gepland op vaste data dus we konden mooi onze route om deze trips heen plannen.

Zo zijn we naar Fraser Island geweest. Dit is een eiland met brede stranden en bos in het middelste deel van het eiland. Veel mensen leven zich met jeeps en crossmotoren uit op het strand. Wij reden in jeeps en sliepen in een tentenkamp. Erg gezellig met een groep van 20 a 25 backpackers. Naast het rijden bezochten we aantal bezienswaardigheden op het eiland. Na deze driedaagse trip hebben we onze tocht vervolgd langs de Gold Coast (midden-oostkust). Daar hebben we, na enig verlet wegens een opkomende tyfoon, een meerdaagse catamarantrip gedaan richting de Whitsundays. (dit eiland staat bekend om haar hagelwitte stranden en fijne zand). Een mooie ervaring en veel gezelligheid. Als afsluiter van de oostkust hebben we in Cairns (onze eindbestemming van de oostkust) een duiktrip gedaan op het Great Barrier Reef. Het koraal hier is erg mooi en zelfs tijdens het snorkelen kun je haaien en zeeschildpadden spotten. Tijdens het duiken kun je de Clownfish zien (Nemo).

Vanuit Cairns zijn we in westelijke richting naar de woestijn van Australie vertrokken. Ons doel van deze trip was de outback van Australie, wat Aboriginals en uiteraard Ayers Rock te zien. Onze verwachtingen waren: Honderden kilometerslange wegen tussen zand, wat stenen, hier en daar een kangoeroe en wat dopjes. En jawel, deze verwachtingen kwamen uit. In de dorpjes is haast niets. Een tankstation met erg dure brandstof, een kleine supermarkt, hier en daar een oud museum en je bent er doorheen. In principe ben je dus van tankstation naar tankstation aan het rijden. De TomTom geeft ook zonder pardon aan: "vervolg deze weg voor 750km". Dus dan weet je dat we in dit dorp, waar we nog enigszins internetverbinding hebben, even kunnen kijken hoe ver het is naar het volgende tankstation. Niet dat het veel uitmaakt want je hebt weinig keus maar voor je gevoel is het leuk te weten wanneer je ongeveer je lichaam uit de slaapstand kunt gaan halen. Soms houden de koeien op de weg je ook bezig want ze zijn niet van plan een stap opzij te doen. Veel wildlife komt tegen de avond naar het opgewarmde asfalt dus dan is het iets gevaarlijker om te rijden. Je ziet dan ook zeer veel aangereden kangoeroes, koeien, paarden, slangen enz. De lange vrachtwagens, de zogenaamde roadtrains, stoppen voor niets dus vandaar de vele kadavers langs de weg.

Uiteindelijk zijn we in Alice Springs (hart van australie) aangekomen en wat ons opviel was het grote aantal aboriginals dat daar "rondhing". Het enige wat ze doen is drinken, roken en vechten. Toch hebben ze een grote geschiedenis in Australie. (Zie Wikipedia).

vanuit Alice Springs hebben we een bezoek gebracht aan Ayers Rock en de Olga's. Ontzettend grote rotspartijen in het midden van de woestijn. Na 2 dagen zijn we doorgereden richting Zuid-Australie. Na een paar duizend kilometer kwamen we aan in Adelaide waar we een vriend van Willem bezochten. Daar zijn we een aantal dagen blijven hangen en hebben we de stad verkend. Altijd handig om een Australiër bij te hebben die je altijd wat anders laat zien en de weg weet.

Vanuit Adelaide zijn we langs de onder backpackers geroemde Great Ocean Road afgedaald richting Melbourne. Langs deze kustweg kun je tal van mooie dingen zien, wandeltochten doen, fietsen en surfen. We hebben op ons gemak deze weg afgelegd voor we in het drukke Melbourne kwamen.

In Melbourne is het onmogelijk om te kamperen. We hebben dan ook gekozen om een kleine week in een hostel te vertoeven. Zo zaten we centraal en konden we doen waar we zin in hadden. Melbourne is de stad van de sport en dus was er genoeg te bezoeken. Allereerst ben ik naar het sportmuseum gegaan, vervolgens naar het beroemde Olympic park, waar ik de tennisbanen van de Australian open heb bezocht en daarna naar het Etihad stadium, waar ze Australian rule rugby spelen. Opvallend is dat in Melbourne veel graffiti te zien is in het oude centrum van de stad. Verder kenmerkt de stad zich evenals Sydney door het grote aantal Aziatische inwoners. Als afsluiter van Melbourne zijn we naar een groot muziekfestival met een aantal Nederlandse Dj's geweest.

We vervolgen nu de weg weer terug richting Sydney. Nog een kleine 1000 kilometer te gaan. Uiteindelijk zal er 10.000 kilometer gereden zijn. Ik verblijf vanaf dan nog een paar dagen in een hostel en bij een kennis in Sydney die ik heb opgedaan tijdens mijn reis en ga me dan opmaken voor de tweedaagse trip richting huis.

Uiteraard is dit een korte opsomming van deze drie maanden. Elke dag is een nieuw avontuur maar zo weten jullie een beetje hoe deze reis eruit zag.

Zowel Azië als Oceanië waren hele mooie ervaringen en ik hoop dat jullie met plezier gelezen hebben!

Tot snel!

Koen

• 14 Maart 2014 - 07:43

Tineke:

He koen met veel plezier heel je verhaal gelezen, wens je nog een fijne tijd en een behouden terugreis.

• 14 Maart 2014 - 08:32

Wim:

Mooi verhaal Triek! Veel plezier nog de komende weken! Gr Wim

• 14 Maart 2014 - 09:10

Peter:

Klinkt allemaal weer goed Koen! Alvast een goede reis terug naar NL en dan drinken we er snel weer eens een... of twee. x

• 16 Maart 2014 - 19:00

Tante Carla:

Hoi Koen, 7 weken over de oostkust gedaaan !!
    Onze westkust zal zeker sneller gaan.
    Lekker genieten nog van je laatste weken daar, en voor straks een goede vlucht en veilig weer thuis.

Groeten van oom Geert en tante Carla.